Obchodní podmínky
Obchodní podmínky obchodní společnosti DISTRIMO s.r.o., se sídlem Vintrovna 429/3c, 664 41 Popůvky, Česká republika, IČO: 26271354, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl C, vložka 41172 (dále jen „Prodávající“), upravují v souladu s § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“), vzájemná práva a povinnosti smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní smlouvy (dále jen „Kupní smlouva“) uzavírané mezi Prodávajícím a fyzickou osobou – nepodnikatelem (dále jen „Kupující“) prostřednictvím internetového obchodu Prodávajícího. Internetový obchod je Prodávajícím provozován na webové stránce www.distrimo.cz (dále jen „Webová stránka“), a to prostřednictvím rozhraní Webové stránky (dále jen „Webové rozhraní obchodu“).
Upozornění: Tyto obchodní podmínky jsou určeny pro prodej spotřebitelům (fyzickým nepodnikajícím osobám). Nevztahují se na případy, kdy osoba, která má v úmyslu nakoupit zboží od Prodávajícího, je právnickou osobou či osobou jednající při objednávání zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu povolání (tj. není spotřebitelem). V takových případech se práva a povinnosti stran řídí individuální dohodou a obecně závaznými právními předpisy.
Ustanovení odchylná od těchto obchodních podmínek je možné sjednat v Kupní smlouvě individuálně. Odchylná ujednání v Kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními těchto obchodních podmínek. Ustanovení obchodních podmínek jsou nedílnou součástí Kupní smlouvy. Kupní smlouvu i obchodní podmínky lze uzavřít v českém jazyce. Prodávající může znění obchodních podmínek jednostranně měnit či doplňovat. Tím však nejsou dotčena práva a povinnosti vzniklá po dobu účinnosti předchozího znění obchodních podmínek.
1. Uživatelský účet
-
Registrace: Na základě registrace Kupujícího provedené na Webové stránce může Kupující vstupovat do svého uživatelského rozhraní (dále jen „Uživatelský účet“). Ze svého Uživatelského účtu může Kupující zejména objednávat zboží. Kupující může provádět objednávky zboží z Webového rozhraní obchodu také bez registrace (přímým vyplněním objednávkového formuláře bez vytváření účtu).
-
Povinnost údajů: Při registraci na Webové stránce a při objednávání zboží je Kupující povinen uvádět správné a pravdivé všechny požadované údaje. Kupující je povinen aktualizovat údaje ve svém Uživatelském účtu při jakékoliv jejich změně. Údaje uvedené Kupujícím v Uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou Prodávajícím považovány za správné a aktuální.
-
Zabezpečení účtu: Přístup k Uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Kupující je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně přihlašovacích údajů k Uživatelskému účtu a nesmí umožnit využívání svého účtu třetím osobám. Prodávající nenese odpovědnost za případné zneužití Uživatelského účtu třetími osobami v důsledku porušení této povinnosti Kupujícím.
-
Zrušení účtu: Prodávající je oprávněn zrušit Uživatelský účet (tj. zamezit další využívání) zejména v případech, kdy Kupující svůj účet déle než 1 rok nevyužívá, či v případě, že Kupující poruší své povinnosti z Kupní smlouvy (včetně těchto obchodních podmínek).
-
Dostupnost účtu: Kupující bere na vědomí, že Uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení Prodávajícího či třetích osob. Prodávající nenese odpovědnost za případné škody způsobené nedostupností účtu z důvodu údržby či technických výpadků.
2. Uzavření kupní smlouvy (objednávka)
-
Prezentace zboží: Veškerá prezentace zboží umístěná ve Webovém rozhraní obchodu je informativního charakteru. Uvedení zboží a cen na Webové stránce není návrhem na uzavření smlouvy (§ 1732 odst. 2 občanského zákoníku se nepoužije) – Prodávající tedy není povinen uzavřít Kupní smlouvu ohledně vystaveného zboží.
-
Informace o zboží a cenách: Webové rozhraní obchodu obsahuje informace o nabízeném zboží, včetně uvedení cen jednotlivých položek. Ceny zboží jsou uvedeny jako konečné, tj. včetně daně z přidané hodnoty (DPH) a všech dalších poplatků, vyjma nákladů na dodání zboží nebo platebních poplatků, které jsou uvedeny zvlášť. U zboží, které svou povahou nemůže být vráceno obvyklou poštovní cestou, jsou na Webovém rozhraní obchodu uvedeny také informace o nákladech na navrácení zboží v případě odstoupení od smlouvy ze strany Kupujícího. Ceny zboží zůstávají v platnosti po dobu, kdy jsou zobrazovány ve Webovém rozhraní obchodu. Prodávající si vyhrazuje právo individuálně sjednat s Kupujícím odlišnou cenu nebo podmínky (např. při větším objemu zboží apod.).
-
Informace o dopravě: Webové rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží. Tyto informace platí pro doručování v rámci území České republiky (pro jiné země mohou být náklady odlišné a budou sděleny po dohodě s Kupujícím). Informace o dodacích lhůtách nebo dostupnosti zboží jsou uvedeny u jednotlivých položek; pokud není uvedeno jinak, Prodávající dodá zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření Kupní smlouvy (obdržení objednávky), není-li s Kupujícím dohodnuto jinak.
-
Objednávka: Pro objednání zboží vyplní Kupující ve Webovém rozhraní obchodu objednávkový formulář. Ten obsahuje zejména:
- informace o objednávaném zboží (Kupující „vloží“ vybrané zboží do elektronického nákupního košíku Webového rozhraní obchodu),
- zvolený způsob úhrady kupní ceny a případné údaje o zvoleném způsobu doručení,
- údaje o případných nákladech spojených s dodáním zboží (dopravné, dobírka apod.).
-
Kontrola a odeslání objednávky: Před závazným odesláním objednávky má Kupující možnost zkontrolovat a měnit údaje, které do objednávky vložil, včetně možnosti oprav chyb vzniklých při zadávání dat. Kupující odešle objednávku Prodávajícímu kliknutím na příslušné tlačítko dokončení objednávky. Toto tlačítko je v souladu s právními předpisy jasně označeno například textem typu „Objednávka zavazující k platbě“, aby Kupující potvrdil, že si je vědom, že objednávka je spojena s povinností zaplatit cenu. Údaje uvedené v objednávce jsou Prodávajícím považovány za správné a závazné.
-
Potvrzení objednávky a vznik smlouvy: Ihned po obdržení objednávky zašle Prodávající na e-mailovou adresu Kupujícího uvedenou v objednávce potvrzení o obdržení objednávky. Kupní smlouva je uzavřena (smluvní vztah vzniká) v okamžiku, kdy je Kupujícímu doručeno elektronickou poštou oznámení o přijetí objednávky ze strany Prodávajícího (akceptace objednávky). Od tohoto momentu vznikají mezi Prodávajícím a Kupujícím vzájemná práva a povinnosti podle Kupní smlouvy a těchto obchodních podmínek.
-
Dodatečné potvrzení: Prodávající je vždy oprávněn v závislosti na charakteru objednávky (množství zboží, výše ceny, předpokládané náklady na dopravu, apod.) požádat Kupujícího o dodatečné potvrzení objednávky vhodným způsobem (např. písemně nebo telefonicky). Pokud Kupující nepotvrdí na výzvu takovou objednávku, může Prodávající objednávku považovat za neplatnou.
-
Prostředky komunikace na dálku: Kupující souhlasí s použitím prostředků komunikace na dálku při uzavírání Kupní smlouvy (internet, e-mail, telefon apod.). Náklady vzniklé Kupujícímu při použití těchto komunikačních prostředků (např. náklady na internetové připojení, telefonní hovory) si hradí Kupující sám; tyto náklady se neliší od základní sazby poskytovatele těchto služeb (Prodávající si neúčtuje žádné další poplatky nad rámec sjednané kupní ceny).
-
Povinné informace před uzavřením smlouvy: Prodávající tímto v souladu s § 1811 a § 1820 občanského zákoníku sděluje, že:
- identita Prodávajícího je uvedena v úvodu těchto podmínek (včetně adresy, IČO a zápisu v OR),
- označení zboží a jeho hlavní vlastnosti jsou uvedeny na Webové stránce u jednotlivých produktů,
- cena zboží je na Webové stránce uváděna včetně DPH a všech povinných poplatků; případné náklady na dodání se liší podle zvoleného způsobu dopravy a platby a jsou uvedeny v objednávkovém formuláři před odesláním objednávky,
- způsob platby a dodání je popsán níže v čl. 3 a 4 těchto podmínek; náklady na prostředky komunikace na dálku se neliší od základní sazby (viz výše),
- údaje o právech z vadného plnění (reklamace) a podmínkách odstoupení od smlouvy jsou uvedeny níže v čl. 5 a 7 těchto podmínek,
- doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti, je zpravidla po dobu, kdy je zobrazována na Webové stránce; v případě individuálně sjednané ceny platí pouze pro daný obchodní případ,
- Prodávající neuzavírá smlouvy na opakované plnění na dobu neurčitou ani smlouvy, jejichž předmětem je digitální obsah nedodávaný na hmotném nosiči (neposkytuje digitální produkty), není-li na Webové stránce či v popisu produktu výslovně uvedeno jinak.
3. Cena zboží a platební podmínky
-
Možnosti platby: Cenu zboží a případné náklady spojené s dodáním zboží (dále společně jen „Kupní cena“) může Kupující uhradit Prodávajícímu některým z následujících způsobů:
- Hotově při osobním odběru – v hotovosti (případně platební kartou, umožňuje-li to provozovna) na výdejním místě nebo prodejně Prodávajícího na adrese Vintrovna 429/3c, 664 41 Popůvky u Brna.
- Dobírka – v hotovosti dopravci při dodání na adresu určenou Kupujícím v objednávce (platba při převzetí zásilky).
- Bezhotovostně převodem – bankovním převodem na účet Prodávajícího č. XXXXXXXX/XXXX vedený u XXXX banky. (Případné podrobnosti k platbě převodem, jako variabilní symbol, budou sděleny Kupujícímu v potvrzení objednávky.)
- Bezhotovostně online – platební kartou či rychlým online převodem prostřednictvím zabezpečené platební brány, je-li tato možnost na Webové stránce nabízena. (Po odeslání objednávky bude Kupující přesměrován na zabezpečenou stránku pro provedení platby.)
-
Splatnost ceny: Kupní cena je splatná nejpozději při převzetí zboží (v případě platby dobírkou nebo hotově při odběru). U bezhotovostních plateb (bankovním převodem či online platbou) je Kupující povinen uhradit Kupní cenu před dodáním zboží (platba předem, není-li dohodnuto jinak). Prodávající může požadovat úhradu celé Kupní ceny ještě před odesláním zboží Kupujícímu, zejména pokud Kupující dodatečně nepotvrdil objednávku na žádost Prodávajícího nebo v případě větší hodnoty objednávky. Ustanovení § 2119 odst. 1 občanského zákoníku (které umožňuje zaplatit kupní cenu až při převzetí věci) se tímto nepoužije, pokud byl zvolen způsob platby předem.
-
Daňový doklad: Prodávající vystaví ohledně plateb provedených na základě Kupní smlouvy Kupujícímu řádný daňový doklad – fakturu (s vyúčtováním kupní ceny a případných dalších poplatků). Prodávající je plátcem daně z přidané hodnoty (DPH). Daňový doklad bude přiložen k dodávanému zboží nebo zaslán elektronicky na e-mail Kupujícího.
-
Slevy a akce: Případné slevy z ceny zboží poskytnuté Prodávajícím nelze vzájemně kombinovat, nedohodne-li se Prodávající s Kupujícím jinak. Pokud Prodávající uvádí u zboží zlevněnou (akční) cenu, je vždy zřetelně označeno, které zboží se sleva týká a jaká je původní cena, z níž je sleva vypočtena. Prodávající prohlašuje, že při poskytování slevových akcí postupuje v souladu s platnými právními předpisy (zejména zákonem o ochraně spotřebitele) – tj. že uváděná sleva je vypočtena z nejnižší ceny, za niž prodával daný produkt v období 30 dnů před slevou, není-li stanoveno jinak.
4. Dodání zboží
-
Způsob dodání: Prodávající zajistí dodání zboží způsobem zvoleným Kupujícím v objednávce. Nabízené způsoby dopravy (např. zásilková služba, kurýr, osobní odběr apod.) jsou uvedeny na Webové stránce v průběhu objednávky, včetně cen za tyto způsoby dopravy.
-
Dodací lhůta: Dodací lhůta závisí na dostupnosti zboží a zvoleném způsobu dopravy. Snažíme se zboží expedovat co nejdříve – zboží skladem obvykle odesíláme do 2–3 pracovních dnů od uzavření smlouvy (případně od připsání platby při platbě předem). Nejpozději je zboží dodáno do 30 dnů od uzavření Kupní smlouvy, pokud se Prodávající s Kupujícím nedohodne na delší lhůtě. O předání zboží dopravci či připravení k odběru bude Kupující informován e-mailem.
-
Povinnosti Kupujícího při dodání: Kupující je povinen převzít zboží při dodání na sjednané adrese či ve zvoleném výdejním místě a zaplatit případné dopravné nebo doběrečné, pokud tak neučinil předem. Při převzetí zboží od dopravce by měl Kupující zkontrolovat neporušenost obalu zásilky a v případě zjevných vad obalu (poškození, roztržení pásky, známky neoprávněného otevření) toto ihned reklamovat u dopravce a může odmítnout převzetí takové zásilky. Pokud je obal narušen tak, že svědčí o možném poškození či odcizení obsahu, nemusí Kupující zásilku od přepravce převzít. Podpisem dodacího listu (přepravního protokolu) Kupující stvrzuje, že obal zásilky byl neporušen.
-
Nepřevzetí zboží: V případě, že je z důvodů na straně Kupujícího nutno zboží doručovat opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo sjednáno (např. pokud Kupující nepřevezme zásilku v prvním termínu), nese Kupující náklady s tím spojené. Prodávající může v takovém případě požadovat úhradu dodatečných nákladů před opakovaným odesláním. Pokud Kupující bezdůvodně odmítne převzít zboží zaslané na dobírku, je povinen uhradit Prodávajícímu náklady na dopravu a manipulaci spojené s tímto marným dodáním.
-
Přechod nebezpečí a vlastnictví: Vlastnické právo ke zboží přechází na Kupujícího u spotřebitele momentem převzetí zboží (pod podmínkou zaplacení celé kupní ceny). Nebezpečí škody na zboží (riziko poškození či ztráty) přechází na Kupujícího okamžikem převzetí zboží. Pokud Kupující je podnikatel (na kterého se tyto podmínky sice nevztahují, ale pro úplnost uvádíme), pak nebezpečí škody na věci přechází na Kupujícího podnikatele předáním zboží prvnímu dopravci k přepravě pro Kupujícího.
5. Odstoupení od kupní smlouvy (vrácení zboží)
-
Právo spotřebitele odstoupit: Pokud je Kupní smlouva uzavřena prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (internetový obchod) nebo mimo prostory obvyklé k podnikání Prodávajícího, má Kupující, který je spotřebitelem, právo odstoupit od Kupní smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží. Pokud je předmětem smlouvy několik druhů zboží nebo dodání několika částí, běží lhůta 14 dnů od dne převzetí poslední dodávky zboží. Pro dodržení lhůty postačuje, pokud Kupující v poslední den lhůty odešle Prodávajícímu oznámení o odstoupení.
-
Výjimky z práva odstoupit: Kupující bere na vědomí, že podle ustanovení § 1837 občanského zákoníku nemůže odstoupit od smlouvy zejména:
- o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání Kupujícího nebo pro jeho osobu (zakázková výroba),
- o dodávce zboží podléhajícího rychlé zkáze (např. potraviny) nebo zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným,
- o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které Kupující z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit (např. určité zdravotnické a intimní zboží),
- o dodávce audio a video nahrávek nebo počítačového softwaru, pokud porušil původní obal,
- o dodávce novin, periodik nebo časopisů,
- o poskytování služeb, jestliže byly splněny s předchozím výslovným souhlasem Kupujícího před uplynutím lhůty pro odstoupení a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil, že v takovém případě nemá právo na odstoupení,
- v dalších případech uvedených v § 1837 občanského zákoníku a v zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (např. smlouvy uzavřené na základě veřejné dražby).
-
Postup pro odstoupení: Pokud nejde o případ, kdy nelze od smlouvy odstoupit, a Kupující se rozhodne využít právo na odstoupení ve lhůtě 14 dnů, doporučujeme pro urychlení komunikace využít vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, který je dostupný na Webové stránce (případně byl zaslán v příloze potvrzení objednávky). Odstoupení od Kupní smlouvy může Kupující zaslat například:
- e-mailem na adresu Prodávajícího: eshop@distrimo.cz,
- poštou na adresu sídla Prodávajícího: DISTRIMO s.r.o., Vintrovna 429/3c, 664 41 Popůvky,
- případně osobně doručit na výše uvedenou adresu sídla či do provozovny Prodávajícího.
V odstoupení je vhodné uvést číslo objednávky či faktury, datum nákupu a kontaktní údaje Kupujícího pro usnadnění identifikace transakce.
-
Důsledky odstoupení: Odstoupením od Kupní smlouvy se smlouva od počátku ruší. Kupující musí nejpozději do 14 dnů od odstoupení (odeslání oznámení o odstoupení) zaslat nebo předat Prodávajícímu zakoupené zboží. Lhůta se považuje za zachovanou, pokud Kupující odešle zboží zpět před jejím uplynutím. Zboží by mělo být vráceno kompletní, nejlépe v původním obalu, nemělo by nést známky opotřebení či poškození přesahující běžnou prohlídku zboží v kamenné prodejně. Náklady na vrácení zboží nese Kupující (pokud Prodávající výslovně neuvedl, že je ponese sám). To platí i pro zboží, které pro svou povahu nemůže být vráceno obvyklou poštovní cestou (Kupující hradí např. kurýra či speciální dopravu pro vrácení objemného zboží).
-
Vrácení plateb: Prodávající vrátí Kupujícímu všechny peněžní prostředky (Kupní cenu a případné zaplacené náklady na dodání zboží k Kupujícímu) obdržené od Kupujícího do 14 dnů od účinného odstoupení, a to stejným způsobem, jakým je od Kupujícího přijal, nedohodnou-li se strany jinak. Prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky dříve, než mu Kupující zboží předá nebo prokáže, že zboží odeslal zpět Prodávajícímu. Pokud Kupující zvolil při nákupu jiný než nejlevnější způsob dodání zboží nabízený Prodávajícím, vrátí Prodávající částku odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží (dle zákona nemusí vracet rozdíl v ceně dražšího zvoleného způsobu).
-
Snížení hodnoty zboží: V souladu s § 1833 občanského zákoníku nese Kupující odpovědnost za snížení hodnoty vráceného zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží (tj. jinak, než by bylo možné si zboží prohlédnout v klasickém obchodě). Prodávající je oprávněn jednostranně započíst svůj nárok na úhradu takového snížení hodnoty (případné škody na zboží) proti nároku Kupujícího na vrácení kupní ceny.
-
Odstoupení Prodávajícího: Do doby převzetí zboží Kupujícím je Prodávající oprávněn kdykoliv odstoupit od Kupní smlouvy (např. z důvodu vyčerpání zásob, nedostupnosti zboží, výrazné chyby v ceně apod.). V takovém případě vrátí Prodávající Kupujícímu (je-li již uhradil) kupní cenu bez zbytečného odkladu, a to bezhotovostně na účet sdělený Kupujícím nebo stejným způsobem, jakým platbu přijal.
-
Dárek k objednávce: Je-li společně se zbožím poskytnut Kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi Prodávajícím a Kupujícím uzavřena s rozvazovací podmínkou, že pokud dojde k odstoupení od Kupní smlouvy Kupujícím, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti. Kupující je v takovém případě povinen spolu se zbožím vrátit i poskytnutý dárek.
-
Prodlužení lhůty v mimořádných případech: Pokud by Kupujícímu bylo zboží prodáno za použití nekalých obchodních praktik ze strany Prodávajícího (což Prodávající nepředpokládá a snaží se jednat vždy v souladu s právem), má Kupující podle zákona o ochraně spotřebitele právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od uzavření smlouvy. Toto ustanovení slouží k ochraně spotřebitele v případech, kdy byl k nákupu přiměn klamavým nebo agresivním způsobem.
6. Práva z vadného plnění (Reklamace zboží)
Tato část upravuje práva a povinnosti při dodání vadného zboží, popř. při výskytu vady na zboží v záruční době.
-
Kvalita při převzetí: Prodávající odpovídá Kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady, zejména že má vlastnosti, které si strany ujednaly, a pokud nebyly ujednány, takové vlastnosti, které Prodávající nebo výrobce popsal, nebo které Kupující očekával s ohledem na povahu zboží; dále že se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití Prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá, a že zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
-
Zákonná odpovědnost (24 měsíců): Prodávající odpovídá za vadná plnění, která se projeví u zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží Kupujícím. Pokud se vada projeví během prvních 12 měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí (pokud to povaha věci nebo vady nevyvrací), a Prodávající je povinen reklamaci uznat, ledaže prokáže opak. Objeví-li se vada až po 12 měsících od převzetí, musí Kupující prokázat, že vada byla již při převzetí zboží (např. že byla způsobena skrytou výrobní vadou). Celková doba pro uplatnění práv z vadného plnění (reklamaci) činí zákonem stanovených 24 měsíců od převzetí zboží, není-li výslovně poskytnuta delší záruční doba.
-
Výjimky z odpovědnosti: Ustanovení o 24měsíční odpovědnosti se nepoužijí:
- u zboží prodávaného za nižší cenu pro vadu, kvůli které byla nižší cena sjednána (Prodávající neodpovídá za tu konkrétní vadu, pro niž bylo zboží zlevněno),
- na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním (u použitého zboží neodpovídá Prodávající za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí Kupujícím),
- vyplývá-li to z povahy věci (např. u zboží s omezenou životností odpovídá Prodávající jen za funkčnost v této době apod.).
-
Záruka za jakost: Pokud Prodávající poskytuje u některého zboží dobrovolnou záruku za jakost (nad rámec zákonné odpovědnosti), bude taková informace (délka a podmínky záruky) uvedena u daného zboží na Webové stránce nebo na přiloženém záručním listu. Není-li výslovně uvedena záruka za jakost, platí pouze zákonná odpovědnost Prodávajícího za vady dle předchozích odstavců.
-
Uplatnění reklamace: Kupující je oprávněn uplatnit reklamaci (oznámit výskyt vady a požadovat nápravu) u Prodávajícího, a to bez zbytečného odkladu poté, co vadu zjistí. Ideálně by tak měl učinit písemně (e-mailem) či osobně v provozovně Prodávajícího. Pro usnadnění může Kupující využít reklamační protokol/formulář, který je k dispozici na vyžádání či ke stažení na Webové stránce. V reklamaci by měl Kupující uvést své kontaktní údaje, popis vady a požadovaný způsob vyřízení (způsob řešení reklamace).
-
Kam reklamovat: Reklamaci (vadné zboží) může Kupující uplatnit a zaslat či doručit:
- poštou či osobně na adresu provozovny či sídla Prodávajícího: DISTRIMO s.r.o., Vintrovna 429/3c, 664 41 Popůvky,
- elektronicky na e-mailovou adresu Prodávajícího: eshop@distrimo.cz (v takovém případě může být vyřízení následně podmíněno předáním zboží k posouzení).
-
Práva z vad: V závislosti na povaze vady má Kupující – spotřebitel při uplatnění reklamace zejména následující práva podle občanského zákoníku:
- Právo na odstranění vady: Je-li vada odstranitelná, má Kupující právo na bezplatnou opravu nebo doplnění toho, co chybí. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může Kupující požadovat místo opravy výměnu zboží za nové (nebo výměnu součásti, pokud se vada týká jen součásti). Prodávající může vždy namísto odstranění vady vyměnit vadné zboží za bezvadné, pokud to Kupujícímu nezpůsobí závažné potíže.
- Právo na výměnu nebo odstoupení: Je-li vada neodstranitelná a brání řádnému užívání zboží jako věci bez vady, má Kupující právo na výměnu zboží (dodání nového bezvadného) nebo může od smlouvy odstoupit (vrácení peněz). Tatáž práva náleží Kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, avšak pro opakovaný výskyt vady po opravě (typicky třetí stejná vada) nebo pro větší počet vad současně nemůže Kupující zboží řádně užívat.
- Právo na přiměřenou slevu: Je-li vada neodstranitelná, ale nebrání řádnému užívání zboží (Kupující nepožaduje výměnu ani neodstupuje), má Kupující právo na přiměřenou slevu z ceny zboží. Slevu lze požadovat i v případě, že Prodávající nemůže zboží vyměnit (např. zboží se již nevyrábí), či nezjedná nápravu v přiměřené době, nebo by zjednání nápravy působilo Kupujícímu značné obtíže.
-
Lhůta pro vyřízení reklamace: Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Do této lhůty se nepočítá doba potřebná k odbornému posouzení vady (je-li takové posouzení nutné, Prodávající o tom Kupujícího informuje). Reklamace, včetně odstranění vady, bude vyřízena nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se Prodávající s Kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Běh této 30denní lhůty se staví, pokud Prodávající neobdržel od Kupujícího veškeré podklady či předmětné zboží potřebné pro vyřízení reklamace – lhůta začne znovu běžet až po dodání potřebných podkladů (Kupující by měl na výzvu Prodávajícího co nejdříve dodat reklamované zboží, pokud tak neučinil hned při uplatnění reklamace).
-
Potvrzení o reklamaci: Prodávající potvrdí přijetí reklamace Kupujícímu bez zbytečného odkladu (obvykle e-mailem) – toto potvrzení bude obsahovat datum uplatnění reklamace, údaje o reklamovaném zboží, popis vady, požadovaný způsob vyřízení a způsob, jak bude Kupující informován o vyřízení. Prodávající následně informuje Kupujícího o průběhu a vyřízení reklamace; v případě opravy či výměny informuje, kdy bude zboží připraveno k vyzvednutí či znovu odesláno Kupujícímu.
-
Náklady reklamace a vyzvednutí: Je-li reklamace uznána jako oprávněná, má Kupující právo na úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním reklamace (zejména poštovného, které zaplatil za zaslání reklamovaného zboží k Prodávajícímu). O proplacení těchto nákladů musí Kupující požádat a doložit je (např. stvrzenkou od pošty) nejpozději do jednoho měsíce od vyřízení reklamace. Nevyzvedne-li si Kupující reklamované zboží (po vyřízení reklamace) v přiměřené lhůtě, vyzve jej Prodávající k vyzvednutí a může účtovat skladné nebo zboží na náklady Kupujícího zaslat na jeho poslední známou adresu.
-
Shrnutí: Prodávající tímto informuje spotřebitele, že v případě vad zboží má zákonná práva z vadného plnění uvedená výše a podrobně upravená v § 2099 až § 2117 a § 2165 až § 2174 občanského zákoníku. Tato zákonná práva ze zákona pro spotřebitele nelze omezit. Uplatnění reklamace nemá vliv na povinnost zaplatit kupní cenu v plné výši; případné spory o výši platby či slevy budou řešeny v rámci reklamačního řízení nebo následně.
7. Další práva a povinnosti smluvních stran
-
Kodexy chování: Prodávající není ve vztahu ke Kupujícímu vázán žádnými zvláštními kodexy chování ve smyslu § 1826 odst. 1 písm. e) občanského zákoníku. (Jedná se o etické kodexy či pravidla chování, k jejichž dodržování se podnikatel zavazuje – Prodávající žádný takový kodex nepřijal.)
-
Stížnosti spotřebitelů: Vyřizování stížností spotřebitelů zajišťuje Prodávající prostřednictvím e-mailové adresy distrimo@distrimo.cz. Informaci o vyřízení stížnosti zašle Prodávající na elektronickou adresu Kupujícího. Kupující se může s případnou stížností obrátit i na orgány dohledu nebo státního dozoru (viz níže).
-
Mimosoudní řešení sporů: K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z Kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní inspekce (ČOI), se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČO: 000 20 869, web: adr.coi.cz. Platformu pro řešení sporů on-line, která se nachází na internetové adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr, lze využít při řešení sporů mezi Prodávajícím a Kupujícím z Kupní smlouvy. Kupující se také může obrátit pro radu či pomoc na Evropské spotřebitelské centrum Česká republika, Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, web: www.evropskyspotrebitel.cz (např. v případě přeshraničního sporu).
-
Dozor nad dodržováním předpisů: Prodávající je oprávněn k prodeji zboží na základě platného živnostenského oprávnění. Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz). Dozor nad dodržováním zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, vykonává v určeném rozsahu Česká obchodní inspekce (www.coi.cz).
-
Nebezpečí změny okolností: Kupující tímto přebírá na sebe nebezpečí změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2 občanského zákoníku (tj. vylučuje se aplikace ustanovení o podstatné změně okolností). To znamená, že Kupující nemůže požadovat po Prodávajícím novou dohodu o smlouvě jen z důvodu, že došlo ke změně okolností, která podstatně ztěžuje plnění pro Kupujícího či která by vytvořila zjevný nepoměr v právech a povinnostech stran (takovou změnu okolností nese Kupující na vlastní riziko).
8. Ochrana osobních údajů (GDPR)
-
Zpracování osobních údajů: Prodávající jako správce osobních údajů zpracovává osobní údaje Kupujícího (fyzické osoby) v souladu s platnými právními předpisy, zejména podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, GDPR) a dle souvisejících českých zákonů o ochraně osobních údajů. Prodávající zpracovává pouze takové údaje, které jsou nezbytné k naplnění účelu smlouvy či k jiným zákonným účelům.
-
Rozsah zpracovávaných údajů: Mezi osobní údaje, které Prodávající v souvislosti s prodejem zboží zpracovává, patří zejména: jméno a příjmení, dodací a fakturační adresa, e-mailová adresa, telefonní číslo, případně IČO a DIČ (pokud Kupující požaduje vystavení faktury na podnikatele), a údaje o objednaném zboží (objednávky a historie nákupů). Tyto údaje jsou zpracovávány za účelem uzavření a plnění Kupní smlouvy (dodání zboží, vystavení faktury, vyřízení případných reklamací), vedení Uživatelského účtu a dále pro splnění právních povinností Prodávajícího (např. vedení účetnictví, archivace daňových dokladů).
-
Právní základ zpracování: Právním důvodem pro zpracování osobních údajů je plnění smlouvy (či provedení opatření před uzavřením smlouvy na žádost Kupujícího), plnění právní povinnosti (zejména povinnosti dle zákonů o účetnictví, DPH apod.) a dále oprávněný zájem Prodávajícího (například oprávněný zájem na zasílání obchodních sdělení stávajícím zákazníkům – viz čl. 9 níže, či na ochraně svých právních nároků). Ve specifických případech může být zpracování založeno také na souhlasu subjektu údajů (např. pro marketingové účely nad rámec oprávněného zájmu); v takovém případě je souhlas vždy vyžádán zvlášť a Kupující má právo jej kdykoliv odvolat.
-
Doba uchování: Osobní údaje budou uloženy pouze po nezbytně nutnou dobu. V případě údajů poskytnutých pro účely uzavření a plnění smlouvy jsou osobní údaje zpracovávány po dobu plnění smlouvy a následně po dobu, po kterou je Prodávající povinen či oprávněn údaje uchovávat podle obecně závazných právních předpisů (např. zákonné archivace faktur po dobu 10 let), případně po dobu trvání oprávněného zájmu (např. do uplynutí promlčecích lhůt pro možné nároky ze smlouvy). Údaje Uživatelského účtu jsou zpracovávány po dobu aktivního využívání účtu a poté zpravidla 3 roky od posledního přihlášení či objednávky pro případ obnovení účtu. Údaje zpracovávané na základě souhlasu budou uchovávány po dobu, na kterou byl souhlas udělen, nebo do odvolání souhlasu.
-
Práva subjektu údajů: Kupující (subjekt údajů) má dle GDPR právo na přístup ke svým osobním údajům zpracovávaným Prodávajícím (tj. získat potvrzení, zda Prodávající údaje zpracovává a případně jaké), právo na opravu nepřesných či neaktuálních údajů, právo na výmaz osobních údajů (tzv. „právo být zapomenut“) v případě, že pominul účel zpracování nebo zpracování je protiprávní či byly odvolány souhlasy apod., právo na omezení zpracování v určitých případech, právo vznést námitku proti zpracování (zejména jde-li o zpracování na základě oprávněného zájmu – např. námitka proti zpracování pro účely přímého marketingu bude vždy akceptována) a právo na přenositelnost údajů k jinému správci (pokud je to relevantní). Dále má Kupující právo podat stížnost u dozorového úřadu, kterým je v ČR Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se domnívá, že zpracováním jeho osobních údajů jsou porušena pravidla ochrany osobních údajů.
-
Zpracovatelé a předávání údajů: Prodávající může pověřit zpracováním osobních údajů třetí osobu jakožto zpracovatele (např. externí účetní firmu, poskytovatele IT služeb, apod.). Osobní údaje Kupujícího však Prodávající předává třetím osobám pouze v nezbytně nutném rozsahu a definovanému účelu – typicky dopravcům za účelem dodání zboží (předá se jméno, adresa, telefon, případně e-mail pro avizaci doručení) nebo provozovateli platební brány při bezhotovostní platbě (předají se údaje potřebné k provedení platby). K jinému předání (např. pro marketing jiných subjektů) dochází jen na základě souhlasu Kupujícího. Prodávající nepředává osobní údaje do zemí mimo EU, vyjma případů, kdy je to nutné z povahy zvolené služby (např. pokud Kupující požaduje doručení zboží do takové země – v takovém případě budou údaje předány dopravci zvolené destinace).
-
Bezpečnost údajů: Prodávající přijal vhodná technická a organizační opatření k zajištění bezpečnosti a důvěrnosti osobních údajů, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, zneužití nebo neoprávněnému přístupu. Osobní údaje v elektronické podobě jsou uchovávány v zabezpečených databázích s omezeným přístupem. Dokumenty v listinné podobě jsou uchovávány v zabezpečených prostorách.
-
Kontaktní údaje v oblasti osobních údajů: Ve věcech ochrany osobních údajů se může Kupující obracet na Prodávajícího písemně na adresu sídla nebo e-mailem na adresu distrimo@distrimo.cz. Prodávající poskytne informace o zpracování osobních údajů na žádost Kupujícího.
9. Zasílání obchodních sdělení a cookies
-
Obchodní sdělení (newslettery): Prodávající může na e-mailovou adresu Kupujícího zasílat obchodní sdělení týkající se jeho zboží či služeb (např. newsletter s novinkami či slevami), pokud s tím Kupující souhlasí nebo pokud se jedná o obchodní sdělení na základě oprávněného zájmu (tj. pokud je Kupující naším zákazníkem, může mu být zasílána obchodní sdělení ohledně obdobného zboží, které u nás zakoupil, podle § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti). V každém případě má Kupující možnost kdykoliv bezplatně odmítnout další zasílání těchto sdělení – buď kliknutím na odkaz pro odhlášení, který je součástí každého e-mailu, nebo zasláním požadavku na adresu Prodávajícího (e-mailem či dopisem). Pokud Kupující vysloví nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení, další newslettery mu nebudou zasílány. Pozor: Zasílání informací přímo souvisejících s objednávkou (potvrzení objednávky, informace o odeslání zboží apod.) není obchodním sdělením, ale nezbytnou součástí plnění smlouvy – tyto transakční e-maily budou zasílány vždy.
-
Cookies: Webové stránky Prodávajícího využívají soubory cookies. Cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do zařízení Kupujícího a které umožňují funkcionalitu webu, měření návštěvnosti či přizpůsobení zobrazení. Nutné (technické) cookies zajišťují fungování Webové stránky a jsou ukládány automaticky na základě oprávněného zájmu Prodávajícího (bez nich by web nefungoval správně). Analytické a marketingové cookies (sloužící např. k analýze návštěvnosti, personalizaci obsahu či reklam) jsou používány pouze na základě souhlasu Kupujícího. Při první návštěvě Webové stránky je Kupujícímu zobrazeno oznámení (cookie lišta) s žádostí o souhlas s použitím jednotlivých kategorií cookies, který může svobodně udělit či odmítnout (s výjimkou technických cookies). Svůj souhlas s neutrálními cookies může Kupující kdykoliv odvolat nebo změnit nastavení pomocí příslušné funkce na Webové stránce či nastavením svého prohlížeče.
-
Nastavení a odmítnutí cookies: Pokud to webová aplikace umožňuje, může Kupující spravovat preference cookies přímo na Webové stránce (v sekci nastavení soukromí). Kromě toho má Kupující možnost zakázat ukládání cookies ve svém internetovém prohlížeči, případně již uložené cookies vymazat. Bližší informace jsou uvedeny v Zásadách použití cookies, které jsou dostupné na Webové stránce. Upozorňujeme, že odmítnutí některých cookies (zejména funkčních) může ovlivnit funkčnost Webového rozhraní obchodu – např. si nebude pamatovat obsah košíku apod., avšak nákup je zpravidla možné uskutečnit i s omezenou funkcionalitou webu.
10. Doručování písemností
-
Elektronická komunikace: Smluvní strany si mohou veškerou písemnou korespondenci vzájemně doručovat elektronickou poštou (e-mailem), pokud se nedohodnou jinak. Kupujícímu je doručováno na adresu elektronické pošty uvedenou v jeho Uživatelském účtu nebo v objednávce. Prodávajícímu je doručováno na jeho kontaktní e-mail uvedený v těchto podmínkách (případně na jiný e-mail, který Kupujícímu sdělí).
-
Formální doručení: Oznámení týkající se odstoupení od Kupní smlouvy či reklamace musí být doručeno písemně (postačí e-mailem) na výše uvedené adresy. V případě zaslání poštou doporučujeme poslat dopis doporučeně. Zpráva doručovaná e-mailem se považuje za doručenou okamžikem jejího prokazatelného odeslání na správnou e-mailovou adresu adresáta (odešle-li Kupující na správný e-mail Prodávajícího nebo naopak). Zpráva doručovaná poštou se považuje za doručenou dnem převzetí zásilky adresátem, případně také dnem, kdy adresát odmítne zásilku převzít, nebo dnem, kdy si zásilku v úložní době nevyzvedne a zásilka se vrátí odesílateli.
-
Zvláštní ustanovení k odstoupení: Odstoupení od Kupní smlouvy zaslané Kupujícím ve lhůtě pro odstoupení (čl. 5 výše) je účinné, i když Prodávajícímu dojde později. Rozhodující je, že Kupující odeslal odstoupení (např. podal dopis na poštu) v řádné 14denní lhůtě. Důkazní břemeno o tom, že odstoupení bylo odesláno včas, nese Kupující.
11. Závěrečná ustanovení
-
Rozhodné právo: Právní vztahy mezi Prodávajícím a Kupujícím se řídí právním řádem České republiky. Pokud vztah založený Kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, strany sjednávají, že se vztah řídí českým právem. Tímto není dotčena ochrana spotřebitele vyplývající z obecně závazných právních předpisů, která by se případně použila v případě, že by se jinak dle kogentních norem uplatnilo právo jiného státu (např. pokud je spotřebitel z jiné země EU, může požívat ochranu dle nařízení Řím I).
-
Oddělitelnost ustanovení: Je-li některé ustanovení těchto obchodních podmínek neplatné nebo neúčinné, nebo se takovým stane v budoucnu, místo něj nastoupí ustanovení, které se svým smyslem nejvíce blíží neplatnému či neúčinnému ustanovení. Neplatností nebo neúčinností jednoho ustanovení není dotčena platnost ostatních ustanovení. Případné změny a doplňky Kupní smlouvy či těchto obchodních podmínek vyžadují písemnou formu (e-mail postačí).
-
Archivace smlouvy: Kupní smlouva je archivována Prodávajícím v elektronické podobě a není přístupná. Prodávající však na žádost Kupujícího poskytne (zašle) Kupujícímu kopii smlouvy (objednávky) a platných obchodních podmínek v textové podobě e-mailem.
-
Kontaktní údaje Prodávajícího:
- Adresa pro doručování: DISTRIMO s.r.o., Vintrovna 429/3c, 664 41 Popůvky
- E-mail: distrimo@distrimo.cz / eshop@distrimo.cz
- Telefon: +420 541 420 850
-
Účinnost: Tyto obchodní podmínky jsou platné a účinné od [doplnit datum účinnosti] a nahrazují předchozí znění obchodních podmínek. Prodávající si vyhrazuje právo změnit tyto obchodní podmínky; změněné podmínky zveřejní vhodným způsobem na své Webové stránce nejméně 14 dnů před nabytím jejich účinnosti. Pro Kupujícího je vždy závazné to znění obchodních podmínek, které bylo účinné k datumu uzavření příslušné Kupní smlouvy.
Odstoupení od kupní smlouvy
Podmínky a postup pro uplatnění práva spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů ode dne převzetí zboží:
- Pokud je kupní smlouva uzavřena pomocí prostředků komunikace na dálku má spotřebitel v souladu s § 1829 občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Jde-li o smlouvu, jejímž předmětem je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, běží lhůta pro odstoupení ode dne převzetí poslední dodávky zboží. Aby byla dodržena lhůta pro odstoupení od smlouvy, postačuje odeslat odstoupení od smlouvy před uplynutím lhůty podle věty první.
- Odstoupení od smlouvy musí být výslovné a musí být doručeno na adresu sídla prodávajícího nebo na emailovou adresu prodávajícího dle čl. I odst. 6 těchto obchodních podmínek. V odstoupení spotřebitel uvede
- komu odstoupení adresuje (obchodní firmu a adresu sídla prodávajícího)
- výslovné oznámení, že odstupuje od kupní smlouvy
- datum a číslo objednávky
- zboží, kterého se odstoupení týká
- datum převzetí zboží
- číslo bankovního účtu pro vrácení peněžních prostředků, které prodávající od kupujícího přijal
- jméno a příjmení a adresu spotřebitele
- datum a podpis spotřebitele
- Pro odstoupení může spotřebitel využít vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, který je ke stažení na internetových stránkách prodávajícího kliknutím na následující link: Formulář pro odstoupení spotřebitele od kupní smlouvy.
- Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, zašle nebo předá prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel.
- Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu prodávající bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně ceny za dopravu, které od něho na základě smlouvy přijal. Spotřebitel souhlasí, aby mu peněžní prostředky byly vráceny převodem na bankovní účet jím uvedený. Peníze je možné vrátit též v hotovosti v sídle prodávajícího, pokud o to spotřebitel požádá.
- Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který prodávající nabízí, vrátí prodávající spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
Osobní odběr zboží v prodejně prodávajícího, který je zdarma, se nepovažuje za nejlevnější způsob dodání zboží. - V případě odstoupení od smlouvy nese spotřebitel náklady spojené s vrácením zboží prodávajícímu.
- Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal.
- Spotřebitel je povinen zboží vrátit tak, že ho doručí na adresu sídla prodávajícího. Zboží nelze zaslat prodávajícímu na dobírku. Zásilky zaslané na dobírku nebudou prodávajícím převzaty. Spotřebiteli se doporučuje zboží pojistit.
- Nárok na odstoupení od kupní smlouvy nelze uplatnit, byla-li smlouva uzavřena ve vzorkové prodejně prodávajícího.
- V případě odstoupení od smlouvy spotřebitel odpovídá prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Pokud spotřebitel užíval zboží nebo postupoval při koupi v rozporu se zásadami občanského práva, je povinen zaplatit prodávajícímu do pěti dnů od odstoupení náhradu za snížení hodnoty zboží v důsledku jeho použití, náhradu za opotřebení zboží a obohacení získané užíváním věci.